Saturday, May 10, 2008

KURSUS PROTOKOL DAN ETIKET SOSIAL : 14-16 FEBRUARI 2008

Kursus ini adalah anjuran Bahagian Hal Ehwal Pelajar (HEP) UPMKB yang telah berlangsung pada 14 hingga 16 Februari 2008 bertempat di Dewan Persidangan UPMKB. Penceramah bagi kursus ini dibawa khas dari UPM Serdang iaitu Pn.Noraihan Noordin, Penolong Pendaftar dari Bahagian Hal Ehwal Pelajar UPM Serdang.
Antara intipati yang ditekankan adalah tentang maksud protocol, kaedah penyusunan tempat duduk, ketrampilan iaitu penampilan diri, cara pengurusan majlis, penyambut tetamu, etika sosial dalam pelbagai situasi dan juga tertib di meja makan. Peserta yang megikuti kursus ini adalah antaranya exco-exco Majlis Perwakilan Pelajar, Majlis Tertinggi Mahasiswa dan juga pelajar-pelajar UPMKB yang secara sukarela memohon untuk mengikuti kursus tesebut. Penceramah mengunakan kaedah seperti tayangan video dan juga menunjukkan situasi secara praktikal supaya para peserta lebih memahami dengan lebih terperinci mengenai protokol dan etiket sosial.
Program kemuncak kursus ini adalah para peserta telah di minta untuk mengendalikan majlis penutup program tersebut. Majlis penutup tersebut telah dimulakan dengan ucapan pembukaan daripada Pengerusi MPP UPMKB Saudara Mohd Norhisham Abullah dan telah disempurnakan oleh Timbalan Dekan Hal Ehwal Pelajar UPMKB, Dr. Mohd. Daud Awang. Diharapkan program- program sebegini akan kerap dijalankan demi untuk dapat meningkatkan kualiti graduan UPM Kampus Bintulu.

0 comments: