Sunday, September 28, 2008

PERUTUSAN HARI RAYA AIDILFITRI 2008



Assalammualaikum w.b.k. Segala puji-pujian hanya untuk Allah s.w.t. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w dan ahli keluarganya serta para sahabat.

Alhamdulillah, untuk kesekian kalinya kita semua masih berkesempatan berada di bulan Ramadhan Al-Mubarak 1428H. Semoga ibadah puasa kita dalam bulan penuh keberkatan ini memberi keinsafan, kesabaran dan ketaqwaan kepada Allah s.w.t.

Aidil Fitri menjelang tiba dan kita semua akan meraikannya sebagai tanda kesyukuran di atas kejayaan beribadah di bulan Ramadhan. Sesungguhnya, Aidil Fitri amat bererti kepada kita semua kerana ia merupakan wasilah untuk kita mengeratkan lagi silaturrahim dengan kunjung mengunjungi antara satu sama lain. Lupakan sengketa lama dan maaf bermaafan adalah amalan mulia yang dituntut oleh agama. Sabda Rasullullah s.a.w. "Hendaklah kamu bersungguh-sungguh pada Aidil Fitri ini melakukan sedekah, melakukan segala bentuk kebaikan dan kebajikan seperti solat, berzakat, bertasbih, bertahlil kerana sesungguhnya hari ini adalah hari yang Allah mengampunkan dosa-dosa kamu dan Allah s.w.t. melihat kamu dengan rahmat."

Bagi mahasiswa yang tidak pulang menyambut Aidil Fitri bersama keluarga, jadikan pengalaman menyambut Aidil Fitri di kampus sebagai satu dari pengalaman yang terindah. Semoga kita turut merasakan kemeriahan Aidil Fitri walaupun berjauhan dengan keluarga.

Dengan kesempatan ini saya mewakili Majlis Perwakilan Pelajar dan Majlis Tertinggi Mahasiswa mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI, MAAF ZAHIR DAN BATIN. Baca Seterusnya

Sunday, September 14, 2008

HELP THE YOUNG ONES

ALTHOUGH we are now in the 21st century, many children in Southeast Asia are victims of extreme poverty and hunger.

Their basic necessities are not met and their rights are overlooked. Some engage in hazardous work and dangerous activities just to earn a living.

Realising this, the Student Representative Council of Universiti Putra Malaysia (UPM) has started the Southeast Asia Children Charity Community (SEACCC) to help children in this region.

The aims of SEACCC are multiple-fold — to enhance social awareness among undergraduates, decrease child abuse, raise funds for unfortunate children in Southeast Asia, and provide education for them.


Students from Universiti Brunei Darussalam, NUS, UPM and Chulalongkorn University are working hand-in-hand to raise funds to help unfortunate children in the region.

In view of these aims, SEACCC recently held a summit at UPM’s Medical and Health Science faculty. Among the universities which attended were Universiti Brunei Darussalam, National University of Singapore (NUS) and Chulalongkorn University, Thailand.

Present at the launch were Youth and Sports Ministry deputy director-general Wasitah Mohd Yusof and Universal Peace Federation chairman Dr Yoo Chong Young.

At the summit, it was decided that funds be allocated to help provide the children of Cambodia with textbooks, stationery, food, shelter and medical supplies as well as counselling and motivation.

To realise this, SEACCC is organising a cultural performance charity night to raise funds.

The event will be held on Nov 28 at Palace of the Golden Horses (Grand Ballroom), Selangor, during which every university in Southeast Asia will be invited to present a cultural performance.

Tickets are available for sale to the public.

Corporations are also invited to sponsor the event.

Those interested to help, either by purchasing tickets or via sponsorship, can call Sherine Lee at 012-583 9784, or Heng Cheng Huai at 016-625 5993.

Sunday September 14, 2008, THE STAR. Baca Seterusnya

Friday, September 5, 2008

PERUTUSAN KEMERDEKAAN DAN RAMADHAN


Alhamdulillah bersyukur ke hadrat Tuhan sekalian alam, atas kurniaNya, ruang dan perolehan yang kita miliki masih dapat kita terus gunakan dan kita masih diberi ruang untuk menikmati keindahan bumi ciptaanNya yang tidak ternilai ini.

Pada kesempatan ini saya dan seluruh exco Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) Fakulti Sains Pertanian dan Makanan dan Majlis Tertinggi Mahasiswa (MTM) Kolej Sri Rajang ingin mengucapkan menyambut bulan Ramadhan yang penuh barakah dan belum terlewat rasanya untuk kami mengucapkan selamat menyambut kemerdekaan yang ke 51 tahun Malaysia yang tercinta.

Sempena kemerdekaan yang telah melebihi separuh abad ini usah kita mempersoalkan apa yang negara telah lakukan pada kita tetapi bertanya pada diri kita apa sumbangan kita kepada negara. Paling utama marilah kita bersama-sama memelihara perpaduan di antara kita demi kesejahteraan dan keharmonian hidup ini bertepatan dengan tema sambutan kali ini ‘Perpaduan teras Kejayaan’. Tidak salah jika kita ingin bebas tetapi setiap kebebasan ada batasannya dan hadnya agar tidak melampaui batas-batas norma manusia amnya dan sebagai warganegara yang bertanggungjawab khasnya kerana kita mempunyai peraturan dan undang-undang perlu dipatuhi. Tepuk dada tanya pada diri.

Kemerdekaan kali ini juga sangat istimewa terutama bagi umat Islam yang menyambut kehadiran Ramadhan sehari selepas sambutan kemerdekaan. Jadi marilah bersama-sama kita mengambil ikhtibar daripada sambutan ini dengan memerdekakan diri kita daripada hawa nafsu dan memanfaatkan sepenuhnya bulan yang penuh keberkatan.

Pada kesempatan ini kami, seluruh exco Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) Fakulti Sains Pertanian dan Makanan dan Majlis Tertinggi Mahasiswa (MTM) Kolej Sri Rajang ingin memohon maaf ke atas kekhilafan dan kelemahan kami sepanjang kami menjalankan tugas yang telah diamanahkan. Baca Seterusnya

Monday, September 1, 2008

AMANAT MPPUPMKB SEMPENA HARI KEMERDEKAAN



Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum W.B.T. & Salam Perpaduan

Alhamdulillah bersyukur ke hadrat Tuhan sekalian alam, atas kurniaNya, ruang dan perolehan yang kita miliki masih dapat kita terus gunakan dan kita masih diberi ruang untuk menikmati keindahan bumi ciptaanNya yang tidak ternilai ini.

Hadirin hadirat yang dimuliakan sekalian,

Kemerdekaan dalam konteks negara adalah bebas daripada kuasa penjajahan. Negara merdeka diperintah dan ditadbir sendiri oleh rakyat negara itu. Kemerdekaan adalah harta paling mahal bagi sebuah negara dan rakyatnya. Kita harus bersyukur kerana sudah bebas daripada belenggu penjajah sejak 51 tahun lalu. Kemerdekaan mengikut takrifan pula ialah kebebasan melakukan apa yang disuruh dan menjauhkan apa yang dilarang. Setiap individu berhak melakukan apa yang mendatangkan kebaikan kepadanya. Kebebasan itu tidak pula mendatangkan keburukan kepada diri sendiri, individu dan pihak lain. Kita melihat erti kemerdekaan meliputi soal kenegaraan dan individu. Negara yang merdeka, tetapi rakyatnya terbelenggu dengan pelbagai masalah, dikuasai pemikiran dan cara hidup, sebenarnya masih belum merdeka. Begitu juga jika rakyat bebas melakukan apa untuk dirinya, tetapi negara masih dijajah, maka tidak bererti sepenuhnya.

Hadirin hadirat yang dimuliakan sekalian,

Persoalannya sekarang, apakah kita memahami nilai sebenar erti kemerdekaan seperti mana yang kita sering ungkapkan ketika tiba bulan kemerdekaan negara. Mungkin ramai orang diluar sana tidak mengetahui erti kemerdekaan yang sebenarnya. Merdeka yang ringkas difahami oleh kebanyakkan daripada kita adalah sebuah negara yang bebas dari cengkaman penjajah. Di dalam konteks ini, kita sedari bahawa negara Malaysia sememangnya bebas dari penjajah tetapi kita lupa bahawa sedikit demi sedikit minda kita ditarah serta dihakis dari menjiwainya. Keaslian dan ketulenan kemerdekaan serta pengorbanan yang dilakukan oleh pemimpin juga perwira negara dahulu dicemarkan oleh minda yang lupa asal-usulnya. Minda yang dikatakan merdeka adalah minda yang bersih dari segala jajahan penyaluran informasi baik dari segi ikutan, budaya dan sosialnya. Sebaliknya apa yang berlaku di negara kita banyak menjurus ke arah ‘trend’ negara lain yang sememangnya lari dari konsep yang diamalkan di negara kita sebelum ini. Sebagai contoh, generasi muda sekarang ini atau kita boleh fokuskan kepada mahasiswa, mereka lebih cenderung ke arah keseronokan semata-mata serta tidak menampakkan semangat patriotik yang sepatutnya ada pada setiap individu yang bergelar rakyat Malaysia.

Hadirin hadirat yang dimuliakan sekalian,

Di sini apa yang dapat dilihat, generasi muda kita leka disaluti dengan nikmat yang diperjuangkan oleh generasi yang terdahulu. Mereka ini juga lupa bagaimana negara kita dapat menikmati kemerdekaan pada hari ini. Secara sedar atau tidak, kita dapat melihat dengan cara serta tahap pemikiran yang ada pada generasi sekarang ini. Memang tidak dapat dinafikan negara kita semakin maju dan kehadapan, syabas diucapkan, tetapi nilai murni serta keluhuran budi bahasa juga perlu selaras bersama kemajuan bagi menjana keutuhan moral kepada generasi muda terutamanya mahasiswa sekarang. Apa yang perlu ditekan serta diingati di sini adalah kita juga mempunyai sejarah yang perlu diingati dan dipelajari dari masa ke semasa supaya kita tidak dijajah semula. Generasi sekarang perlu pandai menjana minda untuk menghadapi cabaran yang ada pada masa ini kerana pelbagai bentuk informasi dan cara sambutan kemerdekaan yang saya rasa bertentangan dengan budaya kita sedang berlaku.

Hadirin hadirat yang dimuliakan sekalian,

Di dalam bulan kemerdekaan ini marilah kita bersama-sama bersatu dalam pelbagai bentuk tidak kira dari segi mental dan fizikal. Percayalah kemajuan datangnya dari rakyat yang bersatu dan perpecahan pendorong kemunduran dan kemerosotan sesuatu negara. Bak kata pepatah “Bersatu kita teguh, Bercerai kita roboh”. Oleh itu, kita semua perlu memperkemaskan diri serta minda dalam menghadapi cabaran global yang tidak bersempadan serta memperkukuhkan tonggak jati diri supaya erti kemerdekaan sebenar dapat dihayati justeru maruah negara Malaysia dapat dipelihara.

Akhir sekali, marilah kita bersama-sama bertekad dan bersatu hati untuk memegang amanah yang diwarisi oleh nenek moyang kita iaitu kemerdekaan negara kerana telah terbukit bahawa tugas kita bukan kecil kerana mengisi kemerdekaan rupanya lebih sukar dari bermandi keringat dan darah menuntutnya. Saya akhiri ucapan saya dengan serangkap pantun / Sajak.
Pantun

Di atas robohan Kota Melaka,
Kita dirikan Jiwa Merdeka,
Bersatu padulah segenap baka,
Membela hak keadilan pusaka. Baca Seterusnya